PROGRAMY PRIMÁRNÍ PREVENCE 2019/2020
1. třída
Začátek – adaptační program pro nově vzniklé třídní kolektivy 27. 9. 2019
Šikana, škádlení a já - Dobrodružství na hranicích. Interaktivní zážitkový program, během kterého se žáci dozví, co je ještě škádlení, ale co už šikana. Co dělat, když se cítím šikanován a co dělat, když vidím, že je šikanován někdo jiný. 2. 3. 2020
2. + 3. třída
Začátek – adaptační program pro nově vzniklé třídní kolektivy 27. 9. 2019
Naše tělo jako domov – Interaktivní zážitkový program, během kterého žáci pochopí své tělo jako svůj domov a kouření, energy drinky a sladké nekvalitní jídlo jako příklady návyků, které tělo ničí.
2. 3. 2020
4. + 5. třída
Stonožka – Posílení zdravých vrstevnických vztahů a předcházení vzniku šikany a agrese 22. 4.
Aby učení nebylo mučení - Interaktivní program, během kterého účastníci získají motivaci a výbavu (jak se naučit se učit) ke zdravému řešení problému s obtížemi s učením se. 25. 11. 2019
Říkat ano, říkat ne - Interaktivní a zážitkový program zaměřený na zdravý vztah k autoritám – rodičům, učitelům, vedoucím kroužků, starším lidem. Pochopení vztahu zodpovědnosti a práv. Pomoci žákům vážit si dobrých autorit a umět říct ne, když se autorita chová špatně. Konkretní aplikace skrze scénky v různých situací. 2. 3. 2020
Selektivní prevence 5. roč. - 10. 12. 2019, 6. 3. 2020, 3. 4. 2020
6. + 7. třída
Krok za krokem – prevence rizikového chování ve třídním kolektivu – agrese, šikana; posílení tolerance mezi žáky 28. 4. 2020 (6. i 7. roč.)
Kult krásného těla - Prevence poruch příjmu potravy a sebepoškozování. Charakter vs. Image. Důraz na správné sestavení životních hodnot a nebezpečnost urážek a zesměšňování vzhledu.
2. 3. 2020
8. + 9. třída
Krok za krokem – prevence rizikového chování ve třídním kolektivu – agrese, šikana; posílení tolerance mezi žáky 8. roč. 15. 4. 2020, 9. roč. 22. 1. 2020
Ledová země – Hra o finanční gramotnosti - 4 hodinová zážitková hra s post-apokaliptickou tématikou. Člověk jako dobrý správce. Dluhové pasti. Dlouhodobé rozhodování. 2. 3. 2020
Zápis ze 7. schůze žákovského parlamentu
Přítomni byli: zástupci tříd, ředitelka školy a metodik prevence
Program:
1. Zhodnocení školního roku, třídních výletů
2. Seznámení s organizací závěrečného týdne
Po - výuka dle rozvrhu
Út - Branný den (Hasiči, 1. pomoc – Červený kříž, Střelba ze vzduchovek)
St – rozdávání sešitů, výkresů, úklid třídy
Čt – volný den (program dle domluvy jednotlivých tříd s třídními učiteli)
Pá - rozdávání vysvědčení
Zápis z 6. schůze žákovského parlamentu
Přítomni byli: zástupci tříd, ředitelka školy, metodik prevence
Program:
1. Zhodnocení akcí:
Preventivní programy pro 1. stupeň (hodnoceny kladně)
Den Země – beseda s myslivcem, domluva náhradního termínu pro praktické ukázky
2. Školní řád – připomenutí pravidel, poučení o ochraně svého zdraví a zdraví svých spolužáků,
o zákazu činnosti zdraví škodlivé a nošení tabákových výrobků do školy
3. Ovoce a mléko do škol – žákům bylo vysvětleno, že si sami nemohou brát výrobky z beden,
paní asistentky jim podle počtu výrobky rozdají do jednotlivých tříd
4. Preventivní opatření a poučení vztahující se ke komunikaci prostřednictvím mobilních telefonů
a internetové sítě
- jakékoli urážky, pomluvy, nadávky, které jsou navíc písemně doložitelné, jsou nepřípustné
- vhodnější forma je osobní rozhovor, kde si navzájem mohou obě strany problém vyjasnit otevřeně
- třídnické hodiny budou opět zaměřeny na podporu dobrých vztahů ve třídě
5. Připomínky z řad žáků:
- nákup sportovních pomůcek (míčky apod.) a dofouknutí míčů na pobyt venku v době
velké přestávky
- doplňování papírových ručníků a toaletních papírů na WC (kontrola)
- oprava toalety – protíká WC
- nákup nových pastelek do družiny
Dne 26. 2. 2019 proběhl na naší škole preventivní program zaměřený na téma RASISMUS. Zúčastnili se ho žáci 4. - 7. ročníku. Žáci si rozšířili znalosti o lidských rasách a národnostech. Seznámili se s pojmy rasismus, diskriminace, xenofobie. Projekt byl veden formou diskuze a skupinové práce.
Nejvíce žáky bavilo přiřazování známých osobností k jednotlivým rasám a následně jejich začlenění do mapy světa. Žáci se také poučili o projevech a důsledcích rasismu. Na závěr programu žáci vyplnili pracovní list, kde se mohli k této problematice vyjádřit svými vlastními názory. Cílem programu bylo, aby si žáci uvědomili, že jsme si všichni rovni a jakékoliv projevy rasistického chování jsou v České republice považovány za trestný čin. Foto zde.
Zápis z 5. schůze žákovského parlamentu
Přítomni byli: zástupci jednotlivých tříd, p. ředitelka a metodik prevence
Program:
1. Připomenutí úklidu oblečení v šatnách a obuvi na chodbách, dodržování pořádku v okolí školy, zhášení světel ve třídách a na toaletách
2. Zhodnocení preventivních programů (2. stupeň) a Karneval (1. stupeň) – pozitivní reakce
3. Vztahy mezi žáky v rámci třídních kolektivů a mezi dětmi 1. a 2. stupně
- pravidla slušného chování, konflikty řešit s dospělou osobou
4. Akce školy:
- návštěva statku u Kmoškových v Trstěnici – programy pro žáky od 4. do 9. ročníku + MŠ
- spolupráce 1. a 9. ročníku (výrobky pro předškolní děti k zápisu)
5. Připomínky:
- jídelna – oprava dveří v šatně u jídelny, pokrývka hlavy p. kuchařek
- chlapecké WC – rozbité dveře, oprava prahu
- dodržování pořádku ve třídách – výuka v jiných než kmenových třídách
- slušnost mladších dětí ke starším žákům